Trening funkcjonalny – jakiego rodzaju sprzętu potrzebujemy do jego wykonania?

trening funkcjonalny

Nic tak nie rzeźbi sylwetki jak trening funkcjonalny. Co to właściwie jest i na czym polega? Trening funkcjonalny ma za zadanie imitować ruchy, które naturalnie wykonujemy w ciągu dnia, ale szybciej i bardziej intensywnie. Możemy w nim zawrzeć wszystko: zarówno ćwiczenia na nogi, jak i ćwiczenia na brzuch oraz wszystkie inne rodzaje treningów. 

Po pierwsze – co to znaczy trening funkcjonalny?

Trening funkcjonalny to taki, który wykorzystuje podczas treningu mięśnie w każdy możliwy sposób. Kierunkuje ruchy tak, aby wyglądały jak ruchy wykonywane przez nas na co dzień. Słowo klucz to “wielostawowość”. Założeniem treningu funkcjonalnego nie jest angażowanie pojedynczych grup mięśni, takich jak nogi, brzuch czy ramiona. W przypadku treningu funkcjonalnego, wszystkie partie mają pracować z równą intensywnością. 

Trening funkcjonalny – dla jakich dyscyplin sportowych?

Trening funkcjonalny może wykonywać zasadniczo każdy. Jeśli spojrzymy na to z dalszej perspektywy, każdy trenujący sportowiec przemyca w swoich treningach elementy treningu funkcjonalnego. Należy jednak odpowiednio dostosować wzorce ruchowe dla konkretnej dyscypliny sportowej. Skoczek narciarski nie może ćwiczyć z piłką lekarską, ponieważ w jego treningu nie kładzie się nacisku na mięśnie, a raczej zwinność. Uniwersalna sprawność i siła to jednak cechy, które nigdy nie przestaną być ważne w zawodowym trenowaniu (nieważne czego). Tę zależność doskonale widać na matach Jiu-Jitsu czy w MMA. 

Jakie są korzyści treningu funkcjonalnego? 

Trening funkcjonalny powtarzany systematycznie poprawia koordynację siłę, sprawność ruchową i wydolność organizmu. Jeśli dodatkowo skupimy się na odpowiedniej technice, zaczniemy odczuwać poprawę w postawie naszego ciała. Trening funkcjonalny sprawia, że odpowiednio stabilizujemy nasze ciało. Dlatego jest tak uniwersalny – zarówno dla osoby, która nie ma zbyt wiele wspólnego ze sportem, jak i dla zawodowego piłkarza.

Trening funkcjonalny – sprzęt potrzebny do jego wykonania

Aby prawidłowo wykonać trening funkcjonalny, tak naprawdę nie potrzebujemy żadnego sprzętu. Chociaż, jeśli go posiadamy lub regularnie uczęszczamy do siłownię, dobrze jest urozmaicić ćwiczenia poprzez dodanie kilku akcesoriów.

TRX – dzięki TRX możemy wykorzystać ciężar własnego ciała podczas ćwiczeń, co daje spektakularne efekty

Slamballs – piłki to bardzo uniwersalny sprzęt. Można nimi rzucać, można je pchać, nosić… Można z nimi ćwiczyć w każdych warunkach.

Kettlebell – przyda się do wykonania kompleksowego treningu. Niepozorny, ale potrafi całkowicie odmienić wszystkie ćwiczenia, które dotąd znaliśmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *